Head of SEO

Få hela er marknadsavdelning att samarbeta för ett bättre resultat i sökmotorer

För er som vill bygga upp ett eget team kring sökmarknadsföring in-house, eller anlitar externa leverantörer men känner att ni är osäkra på ifall ni får ut maximalt av er investering har vi skräddarsytt ett erbjudande där en av våra konsulter kliver in i rollen som Head of Search i er organisation.

Som Head of Search är det inte bara SEO som är vårt fokus utan målet blir att få er hela er marknadsavdelning att samarbeta för ett bättre resultat i sökmotorer – vare sig det gäller organisk, eller köpt trafik.

Exakt vad detta omfattar ser förstås väldigt olika ut från fall till fall, beroende på era unika förutsättningar, men en sak som är gemensamt är att vi, så långt det är möjligt, genomför arbetet på plats hos er. Nedan beskriver vi några av de typiska arbetsuppgifter som kan ingå i rollen som Head of Search:

Sök-strategi

Tillsammans med er marknadsavdelning sätter vi upp en sök-strategi som koordineras med er övriga marknadsföring. Vi försöker hålla strategin så konkret som möjligt och även ställa upp tydliga nyckeltal (KPI) samt definiera hur dessa ska mätas.

Upphandling och rekrytering

Om ni behöver hjälp att upphandla SEO- eller SEM-byrå (med SEM menar vi betald sökannonsering) hjälper vi gärna till med hela processen från att skriva Request For Proposal (RFP) till att utvärdera alternativen och rekommendera vem ni ska välja. Beslutet är självklart upp till er själva.

Skulle ni vilja bygga upp ett eget team in-house kan vi bistå med att hitta kandidater samt att genomföra intervjuer för att säkerställa kompetensen hos den som söker. Vi samarbetar även med ett rekryteringsföretag som möjliggör för oss att ta hand om hela rekryteringsprocessen.

Kravställning och löpande utvärdering

För er som redan jobbar med en extern leverantör av SEO och/eller SEM ingår det självklart att vi kravställer arbetet och kontrollerar att utlovat arbete verkligen genomförs. Dessutom tar vi över mätningen av resultatet, allt för att tydliggöra för dig som kund vad du faktiskt får av din externa leverantör.

Fler tjänster

SEO-Konsult

SEO-Konsult

SEO-arbetet inleds med att vi bekantar oss med ert affärsområde och vad ni erbjuder till marknaden. Om ni redan har gjort någon form av sökbeteendeanalys tidigare tar vi självklart avstamp i denna.

read more
SEO-Support

SEO-Support

Vi erbjuder löpande support för SEO och/eller webbanalys (Google Tag Manager, Google Analytics). Tjänsten är till för dig som behöver hjälp att fatta mer informerade beslut, som vill ha en SEO-expert med på ett möte med webbutvecklare eller för dig som vill lära dig mer om SEO under en period.

read more
SEO-Migrering

SEO-Migrering

En migrering kan ske av många olika skäl. Ni kanske ska byta plattform eller har bestämt er för att ändra ert domännamn eller länkstruktur på er webbplats. Att göra en migrering är en insats med hög risk för din synlighet i sökmotorer då innehåll oftast byter plats. Det är därför av största vikt att se till att flytten går så smidigt som möjligt och att ni tappar så lite synlighet så mycket.

read more

Hur kan vi hjälpa er med er SEO-strategi?

Funderar ni på att anlita en SEO-byrå som kan hjälpa ert företag? Vi skräddarsyr alla våra uppdrag för att ni ska få så bra avkastning som möjligt. Kontakta oss för ett förutsättningslöst möte så berättar vi gärna mer om hur vi arbetar och hur vårt samarbete skulle kunna hjälpa er.