BLOGG

Search Impact, ny funktion i Google Webmaster Tools

För ca 2 veckor sedan gick Google ut med en förfrågan efter personer som ville vara med och testa nya funktioner i Google Webmaster Tools. Och idag fick vi på Firstly meddelande om att vi blivit utvalda att delta i testet. Jättekul tycker vi!

 

I skrivande stund har vi inte hunnit testa den nya funktionen “Search impact” eller “Påverkan på sökning” som man översatt den nya funktionen till på svenska, fullt ut, men en första titt visar ett verktyg där man kan segmentera de olika mätvärdena (metrics): klick, visningar, genomsnittlig ranking och klickfrekvens på dimensionerna: datum, sökfrågor, sidor, länder, enheter och sökvertikal (webb, bild, video).

 

Det som vid en första anblick ser mest intressant ut är möjligheten att enkelt jämföra olika datumperioder med varandra.

 

Personligen hade jag hoppats på att längre historik hade inkluderats för att möjliggöra jämförelse av sökdata årligen. Till exempel antal visningar och klick för alla sökfraser som innehåller ett visst ord för Januari 2015 jämfört med Januari 2014.

 

Nu är detta förstås en väldigt tidig Alpha-version och vi kan ju alltid hoppas att ytterligare funktioner och mer data inkluderas i kommande versioner. En annan funktion som vi hade varit väldigt sugna på är möjligheten att filtrera sökfraser baserat på reguljära uttryck. Google kommer att be om feedback lite längre fram och då kommer vi förstås att framföra våra önskemål.

 

Den som vill veta lite mer kan läsa vad Barry Schwartz skriver om denna nya funktion på Search Engine ound Table här.

 


Behöver du hjälp?

Är ni intresserade av att veta hur Firstly kan hjälpa till med er SEO-strategi?

Kontakta oss