Google: Bloggare som får produkter ska sätta nofollow

March 23, 2016

Det pågår en ständig förändring av Googles riktlinjer, och från tid till annan känner sig Google manade att förtydliga vissa saker. Nu senast handlar det om hur bloggare ska agera ifall de får gratisprodukter från företag som de skriver om i sin blogg. Och det är inte utan att det rör upp en del känslor i SEO-världen.

Bloggare som mottar gratisprodukter ska, enligt Google, tänka på följande:

1. Använd “nofollow” där så är lämpligt

  • Länkar som ger PageRank i utbyte mot gratis produkter är mot Googles riktlinjer för “Länksystem“. Företag uppmanar ibland bloggare att länka tillbaka till:
    • företagets webbplats
    • företagets profiler i sociala media
    • en e-handlare som säljer företagets produkter
    • en webbplats som presenterar tester eller recensioner av produkten
    • företagets mobil-app på Google Play, App Store eller liknande
  • Bloggare skall använda “nofollow” på samtliga sådana länkar då dessa länkar inte uppstår organiskt (länkarna skulle inte finnas om det inte var för att företaget har erbjudit gratisvaror eller gratistjänster i utbyte mot en länk). Företag eller deras byråer de jobbar med kan göra sin del i detta genom att påminna bloggare att använda nofollow på dessa länkar.

2. Berätta om relationen mellan dig som bloggare och företaget

Läsare vill veta att de läser sponsrat innehåll. Dessutom finns det lagar i vissa länder som säger att det är tvingande att visuellt förtydliga att innehållet är en annons. Förtydligandet om relationen kan synas var som helst i inlägget, men det bästa är att placera detta högst upp i inlägget då många besökare inte läser hela inlägget.

3. Skapa unikt och användbart innehåll

De mest framgångsrika bloggarna ger sina besökare en bra anledning att komma tillbaka genom att skapa och tillhandahålla unikt, användbart och ibland exklusivt innehåll som endast de kan skapa baserat på sin unika kompetens eller resurser.

En snårig djungel

Och hur ska man då tolka detta? Är det endast om jag ber om länkarna som en bloggare måste märka dem med nofollow? Tänk om jag ger bort gratis varuprover på en mässa och en bloggare väljer att skriva om detta i sin blogg och länka till mig. Hur ska detta då hanteras? Vad händer om det jag ger bort gratis inte är en sak utan kanske en nyhet? Blir allt PR-arbete då klassat som att man ger bort information i utbyte mot länkar?

Googles tanke bakom detta är förstås att det inte spelar någon roll om du betalar med pengar eller annat för att få länkar till din webbplats. Det är i linje med vad de tidigare har sagt och kommunicerat, men det känns onekligen som att “förtydliganden” som detta ger fler frågor än svar. Det ska onekligen bli mycket intressant att följa hur detta utvecklar sig. Inte allt för sällan brukar förändringar i algoritmen och i träfflistorna föregås av liknande officiella uttalanden från Google. Så vi får väl se ifall det kommer en uppdatering snart där man valt att statuera några exempel.

Vår rekommendation

I den engelska originaltexten skriver Google:

“As a form of online marketing, some companies today will send bloggers free products to review or give away in return for a mention in a blogpost.”

Vi väljer att fokusera på “in return for a mention in a blogpost”. Om din strategi innefattar att systematiskt skicka ut mail till bloggare där du säger att de får en gratisprodukt ifall de skriver om den och länkar till er så skulle jag definitivt se över strategin och fundera på hur den kan framtidssäkras. Men om du från tid till annan skickar ut produktnyheter utan krav på vare sig blogginlägg eller länkar, och låter den som skriver själv avgöra ifall något ska skrivas eller länkas så skulle jag inte hetsa upp mig allt för mycket. Inte ännu i alla fall.

Vår rekommendation är:

  • att inte förlita sig på endast ett sätt att jobba för att attrahera länkar. Genom att använda sig av en variation av tekniker för att attrahera länkar till er webbplats blir hela er strategi mindre utsatt för Googles förändringar.
  • ska du jobba med outreach så se till att det är webbplatsägaren/bloggaren som själv bestämmer om det ska skrivas eller länkas. Ersätt dem inte för detta med vare sig gratisprodukter eller pengar.
  • fokusera på relationer med människor, inte deras bloggar eller webbplatser
  • försök att vara intressant på riktigt, driv ett genuint intresse
  • nöj dig inte med att ha innehåll i form av produkter eller kategorier på din webbplats, satsa på innehåll som berör, delta i debatten och säg något vettigt
  • låt inte Google diktera dina strategiska val. Utvärdera alla alternativ, väg för- och nackdelar och skapa din egen framgång i träfflistorna

Fler nyheter

Case: Cura of Sweden

Case: Cura of Sweden

CURA of Sweden är ett företag som funnits i Sverige sedan 2017. Det är ett företag som fokuserar på att ta fram innovativa sovrumsprodukter i syfte att förbättra sömnkvalitén hos sina kunder och att förmedla budskapet om vikten av en god natts sömn för hälsan och...

read more
Case: Nutrilett

Case: Nutrilett

Nutrilett Nutrilett är det ledande varumärket för vikt-produkter i Norden. Det är också det enda varumärket som har vetenskapligt stöd bakom sig. Nutrilett har ett brett sortiment av produkter för viktminskning, samt för att behålla en hälsosam viktkontroll. Dessutom...

read more
Covid-19 rutiner på Firstly

Covid-19 rutiner på Firstly

Sedan utbrottet av Covid-19 har följande restriktioner satts in för våra medarbetare och kunder: – Kontoren hålls stängda och våra medarbetare arbetar till största möjliga mån hemifrån– Alla tidigare uppdrag som omfattade tid på kunders kontor har gjorts om för att...

read more

Hur kan vi hjälpa er med er SEO-strategi?

Funderar ni på att anlita en SEO-byrå som kan hjälpa ert företag? Vi skräddarsyr alla våra uppdrag för att ni ska få så bra avkastning som möjligt. Kontakta oss för ett förutsättningslöst möte så berättar vi gärna mer om hur vi arbetar och hur vårt samarbete skulle kunna hjälpa er.