Indexering av JavaScript eller _escaped_fragment_?

mars 1, 2016

Sedan en tid tillbaka jobbar vi på Firstly med Casumo, ett nätcasino som är annorlunda jämfört med andra aktörer. Och när jag skriver annorlunda menar jag verkligen annorlunda på många sätt. För det första har de en tjänst där allt inte går ut på själva spelandet, utan där de har byggt en upplevelse och ett meta-spel runt alla casinospelen, vilket de, så långt som jag vet, var först med att göra. Sedan har de en väldigt intressant företagskultur och människorna i bolaget har ett väldigt intressant sätt att se på företagsbyggande med en väldigt platt struktur.

Uppdraget är väldigt spännande och har gett mig en inblick i en bransch som är väldigt konkurrensutsatt när det kommer till marknadsföring i stort och SEO i synnerlighet. Dessutom har den tekniska utmaningen i projektet lett till att vi har fått jobba med helt nya utmaningar och lösningar för att säkerställa indexering av en webbplats som helt och hållet är byggd i klientlagret via JavaScript.

Det vi har gjort är att använda oss av den teknik som Google har tagit fram för ”AJAX crawling” för att säkerställa att Google verkligen kan spindla och indexera hela webbplatsen och det innehåll som finns. Det som gör detta extra spännande nu är att Google, i ett antal olika sammanhang, har uttryckt att de idag kan hantera spindling och indexering av JavaScript på ett mycket bättre sätt än vad som var fallet när metoden för ”Ajax crawling” togs fram, och att man har för avsikt att dra in stödet för ”Ajax crawling” via _escaped_fragment_ och att det inte kommer att dröja länge innan de kommer med nya riktlinjer för hur webbplatser som har förlitat sig på denna teknik ska migrera bort från den för att istället förlita sig på Googles förmåga att indexera JavaScript.

Vi på Firstly och andra aktörer i branschen har genomfört tester av hur bra Google faktiskt indexerar JavaScript och till skillnad från vad de kommer fram till i testet via länken så har våra tester visat att Google förvisso klarar av att spindla och indexera via JavaScript men att det fortfarande finns en del problematik kopplat till när man använder pushState() för att ändra titel och webbadress.

Mina egna tester gav som sagt inte riktigt samma svar som testerna man genomfört på Search Engine Land.

Fler nyheter

Case: Nutrilett

Case: Nutrilett

Nutrilett Nutrilett är det ledande varumärket för vikt-produkter i Norden. Det är också det enda varumärket som har vetenskapligt stöd bakom sig. Nutrilett har ett brett sortiment av produkter för viktminskning, samt för att behålla en hälsosam viktkontroll. Dessutom...

läs mer
Case: Cura of Sweden

Case: Cura of Sweden

CURA of Sweden är ett företag som funnits i Sverige sedan 2017. Det är ett företag som fokuserar på att ta fram innovativa sovrumsprodukter i syfte att förbättra sömnkvalitén hos sina kunder och att förmedla budskapet om vikten av en god natts sömn för hälsan och...

läs mer
Covid-19 rutiner på Firstly

Covid-19 rutiner på Firstly

Sedan utbrottet av Covid-19 har följande restriktioner satts in för våra medarbetare och kunder: – Kontoren hålls stängda och våra medarbetare arbetar till största möjliga mån hemifrån– Alla tidigare uppdrag som omfattade tid på kunders kontor har gjorts om för att...

läs mer

Hur kan vi hjälpa er med er SEO-strategi?

Funderar ni på att anlita en SEO-byrå som kan hjälpa ert företag? Vi skräddarsyr alla våra uppdrag för att ni ska få så bra avkastning som möjligt. Kontakta oss för ett förutsättningslöst möte så berättar vi gärna mer om hur vi arbetar och hur vårt samarbete skulle kunna hjälpa er.