BLOGG

Test: Hur bra stämmer nya data i Google Webmaster Tools?

Efter att Google införde Secure Socket Layer (SSL) i sina träfflistor för såväl inloggade som ej inloggade användare har  webbanalysverktyg så som Google Analytics mfl slutat rapportera vilka sökord som driver trafik till din webbplats. Detta är inget nytt utan började redan under 2012 och kulminerade under slutet av 2013 när över 80% av all söktrafik påverkades. Sedan några år tillbaka har Google gett viss information om vilka sökfraser som din webbplats fått organiska visningar och klick på samt vilken genomsnittlig ranking som dessa visningar har skett på. Dock har denna data, av många, ansetts som missvisande och opålitligt. Den 7:e Januari 2014 meddelade Google i ett blogginlägg att de nu har förbättrat kvaliteten på denna data samt att de har tagit bort de avrundningar som tidigare används.

 

Självklart tycker jag att detta är väldigt intressant, men vis av erfarenhet litar jag inte rakt av på vad Google kommunicerar utan vill förstås testa och se om den nya uppdaterade information stämmer bättre än hur det har varit tidigare.

 

Testet

 

Först är det viktigt att förstå förutsättningarna. Google Webmaster Tools spårar endast de 1 000 populäraste sökfraserna som din webbplats har fått visningar och klick på per dag. Detta innebär sannolikt att sökfraser i “long tail” inte dyker upp i dessa rapporter annat än om din webbplats endast har en faktisk synlighet på väldigt få (mindre än 1 000), men populära sökfraser.

 

För att genomföra testet valde jag ut 4 olika landningssidor på webbplatsen. Startsidan, en huvudkategorisida och två detaljerade sidor. Jag vet att alla dessa sidor har synlighet på många olika sökfraser och min hypotes när jag gick in i testet var att sidorna högre upp i sajtstrukturen förmodligen får fler olika sökfraser som driver trafik än de längre ned i sajtstrukturen.

 

För samtliga 4 sidor dokumenterade jag sedan:

 

Google Analytics

  • Totalt antal organiska besök från Google (GA totalt)
  • Antal organiska besök från Google för mobila enheter (GA mobilt)
  • Antal organiska besök från Google via desktop enheter (GA övriga)

 

Google Webmaster Tools

  • Totalt antal organiska klick (GWT totalt)
  • Antal organiska klick från mobila enheter (GWT mobilt)
  • Antal organiska klick från desktop enheter (GWT övriga)

 

Startsidan

TotaltGA totaltGWT totaltGA mobiltGWT mobiltGA övrigaGWT övriga
Antal besök el. klick351 924365 069213 125146 988139 160213 624
Besök per klick0,961,450,65
Diff-13 14566 137-74 464

 

StartsidanGA totaltGWT totaltGA mobiltGWT mobiltGA övrigaGWT övriga
Antal besök el. klick14 4948 7762 3951 72612 0997 042
Besök per klick1,651,391,72
Diff5 7186695 057

 

Nivå 1GA totaltGWT totaltGA mobiltGWT mobiltGA övrigaGWT övriga
Antal besök el. klick5 1644 5522 1921 0062 9723 546
Besök per klick1,132,180,84
Diff6121 186-574

 

Nivå 2:1GA totaltGWT totaltGA mobiltGWT mobiltGA övrigaGWT övriga
Antal besök el. klick12 06211 9466 5016 1585 5615 788
Besök per klick1,011,060,96
Diff116343-227

 

Nivå 2:2GA totaltGWT totaltGA mobiltGWT mobiltGA övrigaGWT övriga
Antal besök el. klick11 57311 4977 2377 0574 3364 434
Besök per klick1,011,030,98
Diff76180-98


Behöver du hjälp?

Är ni intresserade av att veta hur Firstly kan hjälpa till med er SEO-strategi?

Kontakta oss