BLOGG

Searchmetrics - bra val för SEO

Precis som alla andra som har varit verksam inom sökmotoroptimering under några år har jag kommit i kontakt med väldigt många olika verktyg. I arbetet med SEO kan olika verktyg hjälpa till med olika delar av processen och då framförallt med olika former av datainsamling och analys.

 

Under 2012 gjorde jag en större genomgång av de större, så kallade, “Enterprise verktygen” på marknaden. Bland annat testade jag RIO SEO, Conductor Searchlight, Brightedge och Searchmetrics. Utan att gå in på detaljer kring de olika verktygen så slutade det med att valet stod mellan Brightedge och Searchmetrics. Dåvarande prisbild, det faktum att Searchmetrics kommer från Tyskland och Brihtedge är baserat i USA samt att Searchmetrics gränssnitt kändes mer intuitivt gjorde att jag valde att rekommendera Searchmetrics.

 

Sedan dess har jag jobbat med Searchmetrics för samtliga SEO projekt och dessutom har jag jobbat tätt med teamet bakom Searchmetrics med förslag på nya features och förbättringar.

 

Searchmetrics kostar förvisso en hel del, men för dig som jobbar med större SEO projekt och funderar på olika verktyg kan jag starkt rekommendera plattformen. En snabb genomgång av några features:

 

Projektmodul och researchmodul

Searchmetrics Suite, som man har valt att kalla systemet, består egentligen av två olika delar. En research-del, där så mycket som 240 miljoner sökfrasers ranking, fördelat på 20 olika länder, kontrolleras varje vecka och detaljerad data om vilka webbplatser som vinner respektive förlorar synlighet kan analyseras. Dessutom kan man enkelt se vilka av dessa 240 miljoner sökfraser som någon av dina konkurrenter rankar på, och på så sätt enkelt se ifall det finns sökfraser som du borde satsa på i just ditt projekt. Viktigt att poängtera här är att av de 240 miljonerna sökfraser så är förstås endast en del av dem svenska. Jämfört med verktyg som SEOlytics får jag känslan av att Searchmetrics dataset i Sverige är mindre, men detaljerna som man kan få fram är bättre i Searchmetrics.

Den andra delen är projekt-delen där man sätter upp projekt och bestämmer själv vilka sökfraser man vill analysera samt hur ofta och på vilka sökmotorer. Maxgränsen per projekt är 10 000 sökfraser och kontroll av ranking 5 dagar per vecka. Licenskostnaden för systemet stiger dock drastiskt med antalet sökord.

 

SEO Visibility

För såväl domänerna i research-delen som domänerna du sätter upp i projektdelen räknar Searhmetrics ut “SEO Visibility”. Detta tal baseras på hur bra du rankar samt hur stor sökvolym som de sökord du rankar på har. En väldigt bra KPI som visar hur bra ditt SEO projekt går och väldigt enkelt att jämföra din egen domän mot andra domäner som rankar på samma sökord, eller mot domäner som du själv väljer.

 

SEO Market Share

SEO Market Share är en KPI som beräknas baserat på dina topp 10 rankande sökfraser. Förenklat kan man säga att den totala marknaden är den SEO Visibility som en domän skulle ha om den rankade på position 1 – 10 på samtliga sökord i projektet, och domänernas SEO Market Share beräknas genom att ta SEO Visibility för domänens topp 10 rankande sökord delat med den totala marknaden. Om man innehar 1:a positionen på samtliga sökord är min erfarenhet att SEO Market Share blir ca 23,5%.

 

Veckovis crawl och optimeringsförslag

På liknande sätt som Google spindlar av din sajt gör även Searchmetrics en crawl av upp till 20 000 URL:er på din projektdomän en gång i veckan och ger sedan förslag på teknisk optimering. Väldigt användbart för att upptäcka systematiska fel som slår på flera webbadresser. Som till exempel långa laddningstider, duplicerade titeltaggar och trasiga länkar.

 

Förutom de tekniska optimeringsförslagen så matchar Searchmetrics även ihop webbadresser med sökfraser baserat på ranking, och ger sedan detaljerade rekommendationer om hur du kan optimera individuella sidor bättre. Självklart har detta sina begränsningar, men det ger en bra initial input för hur du kan förbättra hur du använder de sökfraser som di vill ranka bättre på på de sidor som du faktiskt vill ska ranka. Här kan man även manuellt koppla en “additional URL” till varje sökfras om det skulle vara så att det är en annan webbsida än den som rankar bäst idag som du vill analysera.

 

Anpassade rapporter

I Searchmetrics kan man även skapa så kallade “Custom dashboards” som går att exportera som PDF, antingen direkt eller schemalagt. Detta är en mycket bra feature för att skapa standardiserade rapporter för de viktigaste KPIerna. Dessutom kan man skapa dashboards som kombinerar data från flera olika projekt och som även tar in data från research-delen och projekt-delen.

 

Integration med Google Analytics och Google Webmaster Tools

Searchmetrics tillåter även att man kopplar in Google Analytics och Google Webmaster Tools för att kunna skapa grafer över trafikutveckling och för att ge mer detaljerad information kring vilka sökord som driver trafik till din sajt och vilka landningssidor som den trafiken går till. Det jag saknas i denna funktionalitet är möjligheten att kunna göra “year on year” jämförelser för trafikutveckling, och därför har jag tagit för vana att följa upp trafikutveckling mha Excel och SEO Tools för Excel istället.

 

Intresserad?

Självklart finns det en hel uppsjö med andra features som alla är till för att göra det dagliga SEO arbetet lättare. om du som läser detta är intresserad av Searchmetrics ska ni inte tveka att kontakta mig så berättar jag gärna med. Firstly är även återförsäljare av Searchmetrics och åtar sig gärna att hjälpa er komma igång med verktyget och maximera er dagliga användning.


Behöver du hjälp?

Är ni intresserade av att veta hur Firstly kan hjälpa till med er SEO-strategi?

Kontakta oss